Hoe AI inzetten voor je serviceorganisatie?

Hoe maakt Artificiële intelligentie (AI) jouw serviceorganisatie toekomstbestendig met Dynamics 365 Field Service

Serviceorganisaties worden door de steeds hogere klantverwachting uitgedaagd om een veerkrachtige en toekomstbestendige serviceorganisatie op te bouwen. Innovatieve technologie als Artificiële Intelligentie kan servicebedrijven helpen bij het automatiseren van routinetaken, het verbeteren van de efficiëntie van de processen en bieden van persoonlijke en snelle service op schaal. Klinkt ver weg? Nee hoor, het is er al. Op welke manieren wordt AI toegepast binnen Dynamics 365 Fieldservice?

 

Automatiseren van herhaalde taken

Het automatiseren van herhaalde taken is er één van. Bijvoorbeeld het automatisch verwerken van inkomende e-mails, het afhandelen van klant verzoeken via chatbots, of de meest efficiënte route plannen voor een monteur. En nog mooier, klanten in staat stellen om via self service mogelijkheden via externe portals efficiënt een monteur te plannen bij een service aanvraag.

 

Problemen voorspellen en downtime beperken

Middels AI kun je problemen voorspellen en downtime voor je klanten tot een minimum beperken. Door gegevens van sensoren op assets te verzamelen en te analyseren kun je dreigende problemen detecteren en hier proactief op inspelen en daarmee storingen, dus downtime voor je klanten, voorkomen.

 

Voorkeuren en gedrag van klanten analyseren

Maar AI gaat verder. Je kunt AI ook inzetten om klanten beter te begrijpen en hun voorkeuren en gedrag te analyseren. Communicatie is key voor goede service. In de moderne communicatie kanalen die beschikbaar zijn binnen Dynamics 365 zoals chat, voice en Teams wordt volop AI toegepast. Een sentimentanalyse van de klant binnen deze kanalen is daar een mooi voorbeeld van.

 

Je serviceproces analyseren

Naast het gedrag van klanten kun je met AI tevens de gegevens uit je service proces analyseren. Waar zitten de bottlenecks, op welke onderdelen loopt mijn proces niet efficiënt? Op deze manier krijg je inzicht in hoe je je klanten proactief kunt bedienen voor die persoonlijke service ervaring op schaal en op welke punten je het service proces kunt optimaliseren.

 

De recente participatie van Microsoft in OpenAI (het moederbedrijf achter ChatGPT) geeft alleszins duidelijk aan dat AI de wereld van service organisaties gaat veranderen. Is jouw organisatie hier klaar voor?

 

Where to start? Foresea!

Graag eens kennismaken met Foresea en sparren hoe AI van nut kan zijn voor jouw serviceorganisatie? Plan een online kennismakingsgesprek in.